Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Snelle suikers

Dieet Pro

De snelle suikers worden razendsnel door het lichaam opgenomen in het bloed en in de lichaamscellen. Als ze in voedingsmiddelen zitten dan is het in een bijna pure vorm van suiker. Anders dan bij normale suikers hoeven de snelle suikers niet eerst door het lichaam verteerd te worden. De naam van snelle suikers wordt op het etiket van producten vaak anders genoemd. Dit zijn voorbeeld die gebruikt worden om aan te geven dat het om suiker gaat:

  • Glucosestroop
  • Fructosestroop
  • Invertsuiker
  • Kandij
  • Rietsuiker
  • Kaneelsuiker
  • Karamel
  • Gekarameliseerde suiker
  • Basterdsuiker
  • Bruine kandijsuiker
  • Siroop
  • Suikerstroop

Glycemische index

De snelle suikers hebben een hele hoge GI waarde. Dit is de waarde dat ze hebben op de glycemische index. Dit geeft weer hoe snel het in de darmen verteerd wordt en als glucose in het bloed terecht komt. Het is de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt. Dit betekent dat de bloedsuikerspiegel snel stijgt door de snelle suikers. Dit zijn de snelle suikers: sacharose, glucose, fructose, galactose, lactose, maltose, honing en suikers in etenswaren.

Sacharose

Sacharose is het meest bekende soort suiker. Het wordt ook wel tafelsuiker genoemd. In het Engels is het bekend als sucrose. Sacharose wordt met name gewonnen uit suikerriet en suikerbieten. In etenswaren is sacharose het meest gebruikte suiker. Vanuit een wetenschappelijk oogpunt is sacharose een verbinding tussen een glucose en een fructose molecuul. Voordat de lichaamscellen het kunnen gebruiken als brandstof moet er tijdens het verteren twee moleculen losgehaald worden.

Glucose

Glucose wordt door veel mensen ook wel dextrose genoemd of druivensuiker. Dit is één van de bekendste soorten suikers. Het is een monosaccharide wat niet verteerd hoeft te worden tijdens de spijsvertering. Het wordt direct opgenomen in het bloed en de lichaamscellen. De glucose wordt dan als brandstof gebruikt.

Fructose

Fructose is ook wel bekend onder de naam fruitsuiker. Dit soort suiker zit van nature in fruit, vandaar ook de naam fruitsuiker. Het is een fructosemolecuul dat eerst in de lever wordt omgezet voordat het als glucose opgenomen kan worden. De lichaamscellen kunnen het daarna pas gebruiken als brandstof. Fructose heeft minder invloed op de bloedsuikerspiegel dan glucose. Dit is met name van belang voor diabetici.

Galactose

Galactose komt voor in melkproducten. Het is dan te vinden als een onderdeel van lactose. Wetenschappelijk gezien heeft het veel weg van glucose. Het is dan ook net als glucose een monosaccharide.

Lactose

Lactose komt van nature voor in dierlijke melk. Lactose is een koolhydraat dat ook wel bekend is als melksuiker. Het is een soort suiker dat in melkproducten voorkomt. Lactose bestaat uit een glucose- en een galactose molecuul. Lactose heeft een minder zoete smaak dan fructose of glucose. Er zijn mensen die problemen hebben met het verteren van lactose. Deze personen zijn dan lactose-intolerant. Het komt bij kinderen bijna nooit voor maar voornamelijk bij volwassen personen. Doordat het een koolhydraat is levert lactose ook energie voor het lichaam.

Producten met lactose

Lactose zit in bijna ieder zuivel- en melkproduct. Ook in producten waarin melk is verwerkt is lactose te vinden. Het staat op de verpakking van het product vermeld of er lactose in zit. Lactose zit echter niet in Nederlandse harde kazen zoals Goudse kaas. Lactose is verwerkt in de volgende producten:

  • Melk
  • Chocolademelk
  • Karnemelk
  • Kwark
  • Yoghurt
  • Yoghurtdranken
  • Zuiveldranken
  • Melk van geiten, schapen, paarden, en ezelinnen
  • Schapenkaas
  • Geitenkaas
  • Kazen
  • Pap
  • Vla
  • Pudding
  • Mousse
  • Zure room
  • Slagroom
  • Crème fraîche

Maltose

Maltose komt voor in bier. Het wordt ook wel moutsuiker genoemd. Het suiker ontstaat als lange suikerketens opgeknipt worden tijdens de vergisting in kleinere ketens. Als deze ketens uit twee glucosemoleculen bestaan wordt maltose genoemd.

Honing

Honing is een combinatie van meerdere snelle suikers. Het bestaat uit water met daarin glucose, sacharose en fructose. Het ligt aan het soort plant waarvan de honing gemaakt is wat de precieze verdeling van deze suikers is in de honing.

Hoeveel snelle suikers maximaal eten?

Iedereen krijgt iedere dag suiker binnen. De meeste mensen krijgen zelfs veel teveel suiker binnen. Het is als tafelsuiker te gebruiken maar het zit ook verstopt in producten. Suiker is te vinden in producten die als slecht worden gezien zoals snoep, limonade, cake en koekjes. Het zit echter ook in gezondere producten zoals sapjes, sauzen en muesli. Het zijn met name de suikers die in de slechte producten zitten die een probleem vormen voor de gezondheid. Als deze producten worden gegeten dan worden er minder gezonde producten gegeten zoals zuivelproducten, groenten en fruit. Het wordt over het algemeen aangeraden om niet meer dan 5 tot 10 procent van de dagelijkse calorie inname uit suiker te laten bestaan.

Suiker verminderen

Als je minder suiker wilt eten dan is het niet voldoende om alleen de limonade, sapjes en andere suikerhoudende dranken te laten staan. Het eten van de andere slechte producten met suiker moet ook verminderd worden zoals snoep, lolly’s, koekjes en gebak. Deze producten bevatten over het algemeen veel suiker. Het is niet nodig om al het suiker uit het eetpatroon te verwijderen. De doelstelling is om het suiker te beperken tot een minimum. Incidenteel een slecht product eten is normaal en zorgt ervoor dat het makkelijker vol te houden is.

De producten die ook vermeden moeten worden zijn de geraffineerde producten met veel suiker zoals de volgende:

  • Ontbijtproducten met veel suiker zoals muesli
  • Kant-en-klaar maaltijden
  • Sauzen
  • Muesli repen
  • Appelstroop, honing en jam

Beste dieet

Het dieet waar veel Nederlanders succes mee hebben gehad in 2016 is het Fitchef boek. Heb je er al over gehoord van vrienden of kennissen? Het is een boek dat op een gezonde en verantwoorde wijze ervoor zorgt dat je afvalt. Het voldoet aan alle voorwaarden van een goed dieet:
Bekijk Fitchef