Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Cholesterol

Dieet Pro

Cholesterol is een benodigde stof voor het lichaam. Het is nodig voor de bouw van cellen en de hormonen. Cholesterol is een vetachtige stof dat niet oplost in water of bloed. Het grootste deel van het cholesterol maakt het lichaam zelf aan. Het andere deel krijgt men binnen door voeding. Dit is met name dierlijke en plantaardige voeding. Cholesterol is verpakt in lipoproteïnen om het te transporteren. Dit zijn een soort van eiwitbolletjes. Er zijn die soorten lipoproteïnen: HDL, LDL en VLDL. Het verschil tussen deze lipoproteïnen is de verdeling van vet en eiwit. Hoe meer vet het bolletje heeft hoe lichter het wordt. In LDL zit bijvoorbeeld meer cholesterol dan in HDL.

Hoge Dichtheid Lipoproteïnen (HDL)

HDL wordt gezien als het goede cholesterol. Het teveel aan LDL wordt terug getransporteerd naar de lever door het HDL. Het cholesterol komt vervolgens via de lever terug in de darmen en verlaat het lichaam via de ontlasting.

Lage Dichtheid Lipoproteïnen (LDL)

LDL wordt gezien als het ‘slechte’ cholesterol. Cholesterol wordt door het LDL getransporteerd naar de cellen en spieren. Onderweg naar de bestemming kan het cholesterol zich hechten aan de slagaderwanden. Dit vernauwt de slagader en leidt ertoe dat deze dichtslibt. Dit wordt ook wel slagaderverkalking genoemd.

Zeer Lage Dichtheid Lipoproteïnen (VLDL)

Triglyceriden worden door het VLDL getransporteerd van de darm naar de lever.

Wat is het goede cholesterol?

Het cholesterol bestaat uit HDL, LDL, VLD, triglyceriden en Lp(a). In een gezond lichaam bestaat circa 30 procent van het bloed uit cholesterol. Als mensen het over het goede cholesterol hebben dan heeft men het over HDL. Dit zijn high-density lipoproteïnen. Deze lipoproteïnen hebben een goede invloed in het bloed. Doordat het HDL cholesterol goede eigenschappen heeft is dit het goede cholesterol.

Waarom is het goed?

Cholesterol kan niet oplossen in bloed. Het is afhankelijk van de lipoproteïnen om het naar en van de cellen te transporteren. Het goede HDL cholesterol zorgt ervoor dat het overtollige cholesterol vanuit de cellen naar de lever en andere organen wordt getransporteerd. Het verwijdert in feite het slechte cholesterol uit het lichaam. Hierdoor wordt het risico op hart- en vaatziekten kleiner.

Hoe kan ik het goede cholesterol verhogen?

Er zijn verschillende manieren om het goede cholesterol te verhogen. Dit kan op deze manieren:

  • Inname omega 3 vetzuren verhogen
  • Minder calorieën eten
  • Stoppen met roken
  • Verzadigde vetten vermijden
  • Afvallen
  • Alcoholgebruik verminderen
  • Geregeld lichaamsbeweging
  • Transvetten vermijden

Hoog cholesterol voorkomen

Een hoog cholesterol is te voorkomen als er geen sprake is van een genetische afwijking. Het wordt gezien als een aandoening dat veroorzaakt wordt door de levensstijl. Een gezond leven is belangrijk om een hoog cholesterol te voorkomen. Hoe gezonder je eet en leeft, hoe kleiner de kans op een hoog cholesterol. Op de volgende manieren is een hoog cholesterol te voorkomen:

Vermijden van voeding met verzadigde vetten

Voedingsmiddelen met veel vetten moeten vermeden worden. Dit zijn bijvoorbeeld rood vlees, gefrituurd eten, geharde olie, boter, harde margarine, bak- en braadvet, koekjes, cake, gebak, snack en volle zuivelproducten. Deze producten kunnen beter vervangen worden door enkel- en meervoudig onverzadigde vetten zoals olijfolie, lijnzaad, vette vis, noten en avocado’s.

Een gezond gewicht behouden

Het slechte LDL cholesterol kan worden verhoogd door overgewicht. Door een gezond gewicht te behouden wordt dit voorkomen. Een gezond eetpatroon met voldoende lichaamsbeweging is voldoende om op gewicht te blijven. Weeg je wekelijks om te zien of je op het goede pad blijft.

Geregeld lichaamsbeweging

Het wordt aanbevolen om ongeveer 5 keer per week een half uur lichaamsbeweging te hebben. Dit kan een wandeling zijn maar ook intensief schoonmaken. Door actief te zijn kan het goede HDL cholesterol verhoogd worden. Lichaamsbeweging heeft ook een goede invloed op het lichaamsgewicht en het verlagen van de bloeddruk.

Gezond eten

Gezond eten is belangrijk om te zorgen dat het lichaam krijgt wat het nodig heeft. Voorkom dat je te veel eet zodat je niet aankomt in gewicht. De overtollige calorieën die gegeten worden slaat het lichaam op als vet. Dit zorgt voor een toename van het lichaamsgewicht.

Niet roken

Roken heeft een negatief effect op de vaatwanden. De vaten raken sneller vernauwd en het goede HDL cholesterol vermindert. Het goede cholesterol zorgt voor minder overtollig cholesterol in het lichaam.

Beste dieet

Het dieet waar veel Nederlanders succes mee hebben gehad in 2016 is het Fitchef boek. Heb je er al over gehoord van vrienden of kennissen? Het is een boek dat op een gezonde en verantwoorde wijze ervoor zorgt dat je afvalt. Het voldoet aan alle voorwaarden van een goed dieet:
Bekijk Fitchef