Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Groenten

Dieet Pro

Het wordt aanbevolen om minimaal 200 gram groenten per dag te eten. Dit is het advies van de gezondheidsraad. Dit advies van de gezondheidsraad wordt maar door heel weinig Nederlanders gehaald, ongeveer 5 procent. Het is echter nog beter om meer groenten te eten. Dit blijkt uit recente onderzoeken. Uit deze onderzoeken is gebleken dat minimaal 400 gram groente per dag een groter voordeel heeft voor de gezondheid. Als iemand te weinig groenten eet en ook geen fruit wordt het risico op bepaalde ziektes en kanker vergroot. Het lichaam krijgt daardoor een tekort aan onmisbare voedingsstoffen. Deze stoffen zijn nodig omdat het lichaam anders moeite krijgt met het absorberen en verwijderen van de overbodige stoffen uit het lichaam. Als dit voor langere tijd aanhoudt dan kan de persoon ziek worden.

Voordelen van groenten

Groenten zijn een goede toevoeging op je dieet. Ze hebben meestal veel vezels, ze vullen snel en ze hebben veel vitamines en mineralen. Wat dat betreft zijn groenten heel erg gezond. Daarnaast hebben ze ook nog eens weinig calorieën. Dit is vooral makkelijk als je aan het afvallen bent omdat je dan minder calorieën mag eten dan normaal. Kool, spruitjes, broccoli en bieten zitten vol met magnesium en potassium. Deze mineralen zorgen ervoor dat je sneller vet verbrand. Iedereen weet dat groenten veel voordelen voor de gezondheid hebben. Ze verlagen het risico op aandoeningen, ziektes en kanker. Er zijn echter ook andere voordelen. Groenten dragen bij tot een actiever en gezonder leven. Dit uit zich op de volgende manieren:

  • Lekker in je vel zitten
  • Gezond gewicht behouden
  • Veel energie
  • Meer gemotiveerd
  • Sterker immuunsysteem
  • Mentaal sterker
  • Gelukkig voelen

Minder snel ouder worden

Groenten bevatten enzymen. Deze gaan echter verloren als groenten worden gekookt. Rauwe groenten hebben daardoor een voordeel op gekookte groenten. Rauwe groenten hebben de volgende voordelen:

Rauwe groenten

  • Sterker immuunsysteem
  • Reinigen van het bloed
  • Meer voedingsstoffen
  • Afvoeren van giftige stoffen
  • Produceren van hormonen
  • Regelen van het cholesterol

Groenten als snack

Groenten zijn ook goed om te gebruiken als een snack. Doordat ze weinig calorieën hebben kun je er meer van eten en voller van raken dan een normale snack. Hiernaast hebben ze nog alle voordelen die eerder genoemd zijn. Als je tussen de maaltijden in honger krijgt kun je bijvoorbeeld een komkommer pakken

Vitamines

Vitamines zijn micronutriënten die maar in kleine hoeveelheden in voeding voorkomen. Toch zijn de vitamines onmisbaar voor een goede gezondheid. Het lichaam heeft vitamines nodig maar het lichaam kan deze niet zelf aanmaken (met uitzondering van Vitamines D). Dit betekent dat de vitamines uit voeding moeten komen. Vitamines hebben echter geen voedingswaarde. Ze hebben geen calorieën en leveren ook geen energie.

Soorten vitamines

Er bestaan 13 soorten vitamines. Dat zijn de vitamines A, C, D, E, K. Hiernaast is er ook een vitamine B die te verdelen is in 8 soorten. Dat zijn vitamine B1 , B2, B3, B5, B6, B8, B11 en B12. Een deel van deze vitamines zijn op te lossen in vet terwijl andere vitamines alleen op te lossen zijn in water. De vitamines A, D, E en K zijn op te lossen in vet. Vitamine C en B vitamines zijn op te lossen in water.

Beste dieet

Het dieet waar veel Nederlanders succes mee hebben gehad in 2016 is het Fitchef boek. Heb je er al over gehoord van vrienden of kennissen? Het is een boek dat op een gezonde en verantwoorde wijze ervoor zorgt dat je afvalt. Het voldoet aan alle voorwaarden van een goed dieet:
Bekijk Fitchef