Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Vezels

Dieet Pro

Vezels zijn niet-verteerbare koolhydraten die nodig zijn voor een goede spijsvertering. De vezels zorgen er ook voor dat je een verzadigd gevoel hebt na een maaltijd. Er zitten echter geen voedingsstoffen in vezels. Dit betekent dat ze ook geen energie leveren voor het lichaam en zo geen calorieën bevatten. Vezels kunnen niet verteerd worden maar zijn wel nodig voor een goede verwerking van eten. Bepaalde vezels hebben daarnaast een positieve invloed op het cholesterolgehalte in het bloed. Dit heeft als voordeel dat het risico op hart- en vaatziekten verkleind wordt. Vezels komen alleen voor in plantaardige producten.

Als graankorrels gemalen worden tot bloem of bij het pellen van rijst wordt het grootste gedeelte van de vezels verwijderd. Volkoren graanproducten zoals volkorenbrood en volkorenpasta hebben hierdoor meer vezels dan de andere soorten brood en pasta. Zilvervliesrijst bevat meer vezels dan witte rijst.

Soorten vezels

Vezels komen uit de celwand van planten. Ze kunnen zich van nature in een product bevinden maar het is ook mogelijk dat de vezels pas later zijn toegevoegd aan een product. Deze vezels worden uit vezel houdende producten gehaald en hebben de naam geïsoleerde vezels. Er zijn veel verschillende soorten vezels. Er zijn vezels die afgebroken kunnen worden in de dikke darm maar er zijn ook vezels die niet afgebroken worden. Deze heten respectievelijk fermenteerbare en niet-fermenteerbare vezels.

Functies van vezels

Vezels hebben verschillende functies in het lichaam. Het hangt van het type vezel af welke functie het heeft. De belangrijkste functies van vezels zijn de volgende functies:

  • Goed werkende stoelgang en darmfunctie
  • Op gewicht blijven
  • Beschermt tegen bepaalde hartziekten
  • Voorkomen van diabetes type 2

Advies

Het wordt voor volwassenen aangeraden om circa 30 tot 40 gram vezels per dag te eten. Het gaat in dit geval om vezels die van nature in de producten zitten en niet om toegevoegde vezels. Vezels uit fruit en graanproducten tellen mee. Het advies is meer dan het gemiddelde van veel Nederlanders. Het gemiddelde aantal vezels per dag onder volwassen Nederlanders is slechts 20 gram per dag.

Beste dieet

Het dieet waar veel Nederlanders succes mee hebben gehad in 2016 is het Fitchef boek. Heb je er al over gehoord van vrienden of kennissen? Het is een boek dat op een gezonde en verantwoorde wijze ervoor zorgt dat je afvalt. Het voldoet aan alle voorwaarden van een goed dieet:
Bekijk Fitchef