Wat eten om langer vol te voelen?: in Voeding
 
 

Wat eten om langer vol te voelen?

Dieet Pro

Iedereen die wel een een dieet heeft gevolgd kent het hongergevoel dat erbij komt kijken. Jezelf langer vol voelen van eten kan ervoor zorgen dat afvallen een succes wordt in plaats van een mislukking. Als je honger hebt wordt het afvallen alleen maar moeilijker. Met honger kies je ook vaak voor de slechtere producten die makkelijk verkrijgbaar zijn en lekker. Hoe goed het voor je is wordt dan even niet aan gedacht.

De voordelen van langer vol voelen

Er zijn veel redenen waarom het goed is om je langer vol te voelen en minder snel honger te hebben. Te veel en te vaak honger gaat het afvallen in de weg staan. De volgende redenen geven aan waarom het goed is om jezelf langer vol te voelen:

  • Met honger kies je sneller voor de slechtere producten
  • Met honger eet je sneller te veel en meer dan je wil
  • Het duurt langer voor de honger weg gaat als je erge honger hebt
  • Als er veel en vaak honger is blijft het eten het belangrijkste en eerste waaraan gedacht wordt
  • Het metabolisme kan dalen als er continu honger is

Afvallen met honger is nu eenmaal moeilijk. Het hoort erbij maar het moet ook niet overheersend zijn en 24 uur per dag in je gedachten ronddwalen. Er zijn verschillende manieren om je langer vol te voelen:

Ontbijt met veel vezels

Een ontbijt met veel vezels is een goede start van de dag. De vezels worden niet verteerd maar ze dragen wel bij aan een goede darmwerking en stoelgang. De vezels geven ook het verzadigde gevoel. Als je met het ontbijt al begint met vezelrijk eten dan heb je minder honger in de uren daarna. Vezels zitten in de volgende ontbijtproducten:

  • Brinta
  • Havermout
  • Muesli
  • Brood
  • Fruit

Maaltijden met veel eiwitten

Kies voor een maaltijd met veel eiwitten. Het voordeel van eiwitten is dat deze langzaam verteerd worden. Je voelt je dan langer vol. Doordat de eiwitten langer voor een vol gevoel zorgen is het slim om vaker eiwitten op te nemen in de maaltijden die je eet. Producten met veel eiwitten zijn bijvoorbeeld kip, kaas, zalm, tonijn, makreel en zuivelproducten. Zuivelproducten zoals kwark, melk en yoghurt bevatten veel eiwitten en zijn makkelijk mee te nemen.

Gezonde snack

Als je door de dag heen momenten hebt waarbij je veel honger hebt dan moet je keuzes maken voor gezonde snacks en tussendoortjes. Het liefst kies je dan ook nog snacks waardoor je je langer vol voelt. Voorbeelden van gezonde snacks en tussendoortjes zijn eiwitshakes, noten, yoghurt, fruit, magere melk en smoothies. Al deze producten zijn gezonde snacks die ervoor zorgen dat je het even kunt volhouden zonder een echte maaltijd. De gezonde snacks hebben of veel vezels of veel eiwitten die ervoor zorgen dat je je langer vol voelt van de snack.

Kies voor een goed vullend avondeten

Het avondeten is bij de meeste mensen de grootste maaltijd van de dag. Iedereen is eraan gewend om het avondeten goed te eten. Zorg ervoor dat het ook niet te weinig is. De kans is dan groot dat je later op de avond veel honger krijgt en gaat snaaien. Om dat te voorkomen is het verstandig om voor een avondeten te kiezen dat goed vult. Voorbeelden van avondeten dat voor een langer verzadigd gevoel zorgt zijn de volgende maaltijden:

  • Een bord vol vlees en groenten
  • Een grote salade met vis of vlees
  • Een bord rijst met kip
  • Een bord pasta met groenten

Kleinere maaltijden maar vaker eten

Vijf tot zes maaltijden verdeeld over de dag kan beter zijn dan drie grote maaltijden. Door vaker te eten heb je minder tijd tussen de maaltijden waardoor je ook minder lang hoeft te wachten op een volgende maaltijd. Voor de ene persoon werkt dit uitstekend en verneemt men bijna geen honger meer terwijl de ander nog meer honger krijgt omdat de maaltijden zo klein zijn. Probeer het eens uit en kijk hoe jij het ervaart. Door meer maaltijden te eten kun je ook het metabolisme laten stijgen waardoor je nog meer calorieën verbruikt op een dag.

Water als hongerremmer

Water heeft veel goede voordelen. Dat weet bijna iedereen. Water is ook goed voor als je je langer vol wilt voelen gedurende de dag. Ten eerste wordt dorst vaak aangezien als honger. Je denkt dat je honger hebt terwijl het lichaam eigenlijk om vocht vraagt. Als je veel water drinkt heb je dit probleem niet waardoor je overbodige calorieën niet binnenkrijgt. Ten tweede is water makkelijk om je maag te vullen. Als je voor een maaltijd veel water drinkt is er minder ruimte over voor het eten. Je krijgt dan sneller het gevoel dat je vol zit. Als laatste is water ook belangrijk voor het transporteren van de voedingsstoffen die we gedurende de dag binnenkrijgen. Het eten wordt makkelijker verteerd als er veel gedronken wordt.

Beste dieet

Het boek waar veel Nederlanders succes mee hebben gehad in 2017 in het Fitchef boek. Heb je er al over gehoord van vrienden of kennissen? Het is een boek dat op een gezonde en verantwoorde wijze ervoor zorgt dat je afvalt. Het voldoet aan alle voorwaarden van een goed dieet. Dit is een hardcover boek van 246 pagina's en 105 eiwitrijke recepten om fit te worden.
Bekijk Fitchef